In de loop van de tijd is de machinebouw ongelooflijk complex geworden. Als we elk onderdeel tot het kleinste schroefje tellen, bevat de gemiddelde auto tegenwoordig grofweg 30.000 machineonderdelen. Deze onderdelen functioneren samen om de auto te bedienen zoals het ontwerp van de machine voor ogen heeft.
Het begrijpen van machinecomponenten is de eerste stap bij het bouwen van effectieve machines die urgente problemen aanpakken. Ze presteren aanzienlijk beter dan de menselijke capaciteiten, terwijl ze de menselijke inspanning verminderen. Laten we deze algemene machinecomponenten dus eens nader bekijken en beter begrijpen.
Lagers
Bij het ontwerpen van machines behoren lagers tot de meest populaire machinecomponenten. Het doel van hun functie is om de wrijving tussen twee bewegende elementen te verminderen. Zonder dit zijn de mechanische ontwerpen van roterende machines onvolledig.
Het belangrijkste doel van lagers is om direct metaal-op-metaal contact tussen de twee componenten te vermijden en een soepele relatieve beweging mogelijk te maken. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en vormen.
Schachten
Assen zijn lange, cilindrische onderdelen die mechanisch vermogen en koppel overbrengen tussen twee componenten. Wanneer de afstand tussen de onderdelen van de aandrijflijn te groot is voor een directe verbinding of als ze onder verschillende omstandigheden functioneren, integreren ontwerpers ze.
Afhankelijk van de situatie kan een schacht massief of hol zijn. Terwijl holle exemplaren een beter draagvermogen hebben bij hetzelfde gewicht, zijn massieve exemplaren compacter. Holle assen hebben de voorkeur van ontwerpers voor assen die zware bedrijfsbelastingen moeten kunnen weerstaan, omdat ze een hogere stijfheid, stijfheid en buigmomenten hebben.
Sleutels
Sleutels zijn kleine mechanische onderdelen die bij het ontwerpen van machines worden gebruikt om assen met draaiende onderdelen te verbinden. Ze kunnen af en toe verantwoordelijk zijn voor het overbrengen van koppel tussen de twee delen.
Om de sleutel op zijn plaats te houden, zijn er uitsparingen gemaakt in zowel de as als het roterende element, zodat er sleutels tussen kunnen worden gestoken. Spiebaan verwijst naar het gat in de naaf. De sleutelzitting is het gebied aan de onderkant van de spiebaan waar de sleutel in de schacht rust. Een geheel geheel wordt een spieverbinding genoemd.
Omdat sleutels in axiale richting worden ingebracht, kan een spieverbinding slechts een kleine mate van axiale mobiliteit mogelijk maken, maar geen relatieve rotatiebeweging. Als resultaat van hun doel moeten sleutels bestand zijn tegen aanzienlijke druk- en schuifdrukken. Daarom is het bij het ontwerpen van de mechanische structuur van een sleutel van cruciaal belang om rekening te houden met breuk- en afschuiffouten.
Ga voor meer informatie naar: